Voor de Chinese internetgigant Alibaba is het op 11 november altijd feest, met recordverkopen op zijn websites. Maar wat zeggen die cijfers eigenlijk?
Alibaba is het grootste Chinese online handelshuis. Onder de paraplu van Alibaba (阿里巴巴) exploiteert ondernemer Jack Ma diverse webwinkels. Vaak wordt Alibaba vergeleken met zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon. Maar de twee belangrijkste webwinkels van Alibaba, Taobao.com en Tmall.com, werken meer als een soort Marktplaats.
Zo verwerkt Alibaba jaarlijks naar eigen zeggen 14,5 miljard orders, zijn er 279 miljoen actieve kopers per jaar en worden er 6,1 miljard doosjes verzonden met Alibabaspullen via pakketdiensten in China.
11 november: Chinezen kopen zich suf
Maar er is één dag die belangrijker is voor Alibaba dan welke andere dan ook: 11 november. Die dag is in China omgedoopt tot ‘Singles Day’, een dag waarop Chinezen zonder partner elkaar cadeautjes geven. Maar feitelijk is deze dag uitgegroeid tot een soort superuitverkoopdag.
Dit jaar kijken internationale beleggers met extra interesse naar de prestaties van Alibaba’s websites op Singles Day. Want sinds september staat Alibaba volop in de schijnwerpers, na een spectaculaire beursgang in de VS.
Verkooptruc
Om ervoor te zorgen dat Singles Day ook dit jaar tot recordcijfers leidt, heeft Alibaba de afgelopen weken al de prijzen van veel artikelen fors verlaagd, zo meldt zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ). Van jassen tot bankstellen, alles is goedkoper.
Alibaba past hierbij een speciale truc toe, om te zorgen dat de verkopen op 11 november zo hoog mogelijk zijn, aldus de WSJ.
Klanten kunnen artikelen op Singles Day met een grote korting kopen, als ze vooraf een kleine aanbetaling doen. De definitieve afronding van de aankoop vindt dan op 11 november plaats, zodat de aankoop op die dag wordt geregistreerd.
Handel op sites Alibaba
In 2013 was de handelsomzet op de sites van Alibaba op 11 november 36 miljard yuan, omgerekend ongeveer 4,7 miljard euro. Dat was 90 procent meer dan een jaar eerder en maakte 2 procent uit van de totale handelsomzet op de sites van Alibaba over het hele jaar.
Maar waarom is die handelsomzet zo belangrijk? Alibaba gebruikt dit cijfer als indicator voor de groei van het bedrijf. Alibaba verdient zelf vooral geld aan reclame en commissies van bedrijven die op zijn sites actief. Idee is dat als de handelsomzet op de sites groeit, dit ook gunstig is voor Alibaba zelf.
Om een idee te geven: over het derde kwartaal van dit jaar lag de handelsomzet van bedrijven die actief zijn op de sites van Alibaba, omgerekend op ruim 72 miljard euro, een plus van 48,7 procent. Zelf boekte Alibaba een omzet van omgerekend ongeveer 2,2 miljard euro over het afgelopen kwartaal. Absoluut gezien een veel lager bedrag, maar de omzet van Alibaba groeide wel met liefst 53,7 procent vergeleken met een jaar eerder.
Wat zeggen de cijfers?
Aan het gebruik van de handelsomzet als graadmeter voor groei - in Engels jargon: GMV, ofwel Gross Merchandise Value - kleven wel de nodige haken en ogen, signaleert de WSJ. Wat bedrijven hieronder verstaan kan namelijk flink verschillen.
De handelsomzet die Alibaba rapporteert, is opgebouwd uit de omzet die bedrijven genereren met de verkoop van artikelen en diensten via de sites Tmall en Taobao. Het maakt echter niet uit of de goederen al dan niet betaald zijn en of artikelen geretourneerd worden. Alibaba rekent met de omzet van 'bevestigde orders'. Verder tellen producten met een waarde boven de 100 duizend yuan (omgerekend ruim 13.000 euro) niet mee. Ook de aankoop van van voertuigen en vastgoed boven de 500.000 yuan (65 duizend euro) tellen niet mee.
Hiermee wijkt Alibaba op een aantal punten af van de manier waarop bijvoorbeeld eBay (moederbedrijf van Marktplaats) en Alibaba's Chinese concurrent JD.com de bruto handelsomzet bepalen.
JD.com telt net als Alibaba aankopen boven de 13.000 euro niet mee. Maar daarnaast kijkt JD.com bij transacties boven de 2.000 yuan (261 euro) of er daadwerkelijk is betaald en afgeleverd. Anders tellen die transacties niet mee. Alibaba gaat ervan uit dat het gros van de transacties ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Sommmige analisten hebben hun twijfels bij de manier van rapporteren van Alibaba en andere e-commerce bedrijven. Anne Stenvenson-Yang van adviesbureau J Capital Research, een bedrijf dat investeerders adviseert, toont zich tegenover de WSJ sceptisch. "Je ziet dat er veel met de cijfers wordt gegoocheld om ze beter te laten lijken dan ze zijn."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl